PROCEDURA UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 5 W CHODZIEŻY
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych( Dz.U. 2013 poz.957)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. 2014poz. 1170)
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Rodzic wyraża zgodę na objęcie dziecko pomocą psychologiczno-pedagogiczną
(załącznik nr 1)
- Zadaniem nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciele i specjaliści informują o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
- Dyrektor tworzy zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (załącznik nr 2, 3).
- Dyrektor tworzy zespół dla dziecka:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej, oraz dla dziecka, które nie posiada opinii lub orzeczenia, niezwłocznie po otrzymaniu od nauczyciela lub specjalisty informacji o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
- Zadania zespołu określono w regulaminie funkcjonowania zespołu (załącznik nr 5).
- Dyrektor wyznacza osobę koordynująca prace zespołu. Do zadań koordynatora należy:
- ustalanie terminów spotkań zespołu,
- zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora i wszystkich członków zespołu z dwutygodniowym wyprzedzeniem,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- przedkładanie karty indywidualnych potrzeb dziecka dyrektorowi szkoły, po każdym spotkaniu zespołu.
- Gdy dziecka posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół:
- dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania,
- nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie powtórnej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka,
- dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
- w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
Dyrektor przedszkola zatwierdza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, które realizować będą nauczyciele we współpracy ze specjalistami.
11. W przypadku dziecka: posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, oraz dziecka, które wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – zespół:
- zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka, w tym dokonuje rozpoznania zakresu pomocy, której potrzebują poszczególne dzieci,
- ustala zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określa zalecane formy i sposoby oraz okresy udzielania tej pomocy,
- na podstawie dokonanego rozpoznania potrzeb i możliwości dziecka, a także ustalonych przez dyrektora przedszkola form i sposobów udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz okresów jej trwania oraz wymiaru godzin, opracowuje dla dziecka plan działań wspierających,
- dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
- do 15 kwietnia zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej dziecku w danym roku szkolnym, dokonując oceny określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor przedszkola na podstawie zaleceń zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin.
- O terminie spotkania zespołu oraz ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, dyrektor zawiadamia rodziców dziecka (załącznik nr 5 i nr 6).
- Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne, zespół dokonuje oceny efektywności danej form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu jej udzielania.
- Na podstawie oceny efektywności, dyrektor przedszkola decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor wnioskuje o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
- Rodzice dziecka mogą wnioskować o udział w spotkaniach zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty.
- Osoby biorące udział w spotkaniu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
- Zespół zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka, po każdym spotkaniu zespół przedstawia kartę dyrektorowi szkoły.
- Dokumentację udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentację badań i innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest w formie teczce przez dyrektora, pedagoga, koordynatora zespołu.
- Po zakończeniu uczęszczania dziecka do przedszkola, rodzice dziecka otrzymują oryginał karty. Kopię przechowuje się w dokumentacji przedszkola.
- Dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka, przekazuje kopię karty do przedszkola lub szkoły, do której dziecko zostało przyjęte.
Załącznik nr 1
Do Procedury udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
………………………
(miejscowość, data)
Pan/Pani ……………………………
………………………………………
Zgoda rodziców na prowadzenie zajęć
Wyrażam/wyrażamy zgodę na prowadzenie zajęć w zakresie pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej o charakterze*:
- zajęć logopedycznych
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- innych zajęć o charakterze terapeutycznym
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży dla mojego/naszego dziecka
…………………………………………………………………………………………………...
(imię i nazwisko dziecka)
………………………………
(data i podpis rodziców)
* Niepotrzebne skreślić.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Załącznik nr 2
Do Procedury udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
…………………………… …………………….
Pieczęć przedszkola Miejscowość, data
Powołuję zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla …………………………………………………………………………………,
Imię i nazwisko dziecka, grupa
która/y ze względu na potrzeby rozwojowe wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
W skład zespołu wchodzą:
Lp. |
Nazwisko i imię |
Funkcja |
Podpis |
|
|
Koordynator prac zespołu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
…………………………………………… podpis, pieczątka dyrektora przedszkola
Załącznik nr 3
Do Procedury udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
…………………………… …………………….
Pieczęć szkoły Miejscowość, data
Powołuję zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla …………………………………………………………………………………,
Imię i nazwisko dziecka, grupa
Posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego/opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
W skład zespołu wchodzą:
Lp. |
Nazwisko i imię |
Funkcja |
Podpis |
|
|
Koordynator prac zespołu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
…………………………………………… podpis, pieczątka dyrektora przedszkola
Załącznik nr 4
Do Procedury udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
REGULAMIN FUNKCJONOWANIA ZESPOŁU PLANUJĄCEGO I KOORDYNUJĄCEGO UDZIELANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 5 W CHODZIEŻY
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU 2010 nr 228, poz. 1487),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (DzU 2010 nr 228, poz. 1490).
- Zespól planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno pedagogicznej tworzy dyrektor przedszkola.
- Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
- Dyrektor wyznacza osobę koordynująca prace zespołu.
- Gdy dziecka posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół:
- dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania,
- nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
- w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
- W przypadku pozostałych dzieci zespół:
- zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb dziecka,
- ustala zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określa zalecane formy i sposoby oraz okresy udzielania tej pomocy,
- na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola form i sposobów udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz okresów jej trwania oraz wymiaru godzin, opracowuje dla dziecka plan działań wspierających,
- dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
- do 15 kwietnia zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej dziecku w danym roku szkolnym,
- na wniosek rodziców dziecka, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne zespół dokonuje oceny efektywności danej form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu jej udzielania,
- dokonując oceny zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zespół podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Osoby biorące udział w spotkaniu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
Załącznik nr 5
Do Procedury udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
Chodzież, ……………
INFORMACJA DLA RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW DZIECKA) w/s UDZIELENIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Państwo
………………………………
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532),
niniejszym informuję, iż dla pani syna/córki …………………….. zostały ustalone następujące formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które będą realizowane w okresie
od ……… do ……… roku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie realizowana w następujący sposób:
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- zajęcia o charakterze terapeutyczna
Załącznik nr 6
do Procedury udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
……………………. …………………..
Pieczęć przedszkola Miejscowość, data
Pani
…………………………………..
(rodzic/opiekun prawny dziecka)
…………………………..
…………………………..
Szanowna Pani,
uprzejmie informuję, że termin spotkania zespołu planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla Pani syna/córki uczęszczającego/uczęszczającej do grupy ………., wyznaczono na dzień …………o godz.………
Podstawa prawna §26 ust 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. nr 228, poz. 1487).
Z poważaniem
………………………………
podpis i pieczęć dyrektora przedszkola
Załącznik nr 7
Procedury udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Miejskim Przedszkolu nr 5 w Chodzieży
INDYWIDUALNY PROGRAM ROZWOJU DZIECKA
Imię/imiona/ i nazwisko dziecka |
|
Rok szkolny |
|
Grupa |
|
Data urodzenia |
|
Podstawa założenia karty: |
Opinia PPP w Chodzieży |
|
|
|
|
Opis
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
Etapy pracy
|
Rodzaj czynności
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
Etapy pracy
|
Rodzaj czynności
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ćwiczenia na materiale literopodobnym:
Etapy pracy
|
Rodzaj czynności
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo- ruchową:
Etapy pracy
|
Rodzaj czynności
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Stymulacja usprawniająca analizę i syntezę słuchową
Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową:
Etapy pracy
|
Rodzaj czynności
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Rozwijanie mowy
W zakresie poprawnej wymowy:
W zakresie słownika:
5.Usprawnienie techniki czytania
Stymulacja sprawności manualnej i grafomotorycznej
6.Stymulacja orientacji przestrzennej
Ćwiczenia polegać będą na:
Zakończenie
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………